Site icon skitrotter ski magazine

Alpina landslaget? – var god dröj

Rullskid_SM

I väntan på det alpina landslaget får man ägna sig åt sommaraktiviteter

För skidåkare är våren väntans tider. När släpps det alpina landslaget? Vilka blir tränare? Hur kommer det se ut och vilka får vara med? Många frågor blir det.

I år har vi fått vänta extra länge på svaren. Och vi lär få vänta ett tag till. Vad beror det på? Skitrotter har försökt reda lite i det. Det enkla svaret är:

Ekonomi

Det finns inga pengar. Eller det finns pengar, Svenska skidförbundet har över 100 miljoner i eget kapital. Men alpint har slut på den varan.

SOK har dragit in allt stöd till Svenska skidförbundet inför kommande verksamhetsår. Ett stöd som innevarande år var i runda slängar 15 miljoner. Varav 5 miljoner till alpina landslaget. Orsaken? SOK har också slut på pengar efter avverkat vinter OS.

Dom pengar som kommer in till SOK skall satsas mot kommande sommar OS 2028. Men det är inte hela sanningen. SOK är också sura på skidförbundets stora egen kassakista som dom bara sitter på.

annons

Senaste fem åren har skidförbundet i snitt gjort ett underskott med en miljon om året. I den takten räcker förbundets egen kassa i hundra år. SOK tycker helt rimligt att skidförbundet kan klara sin egen verksamhet utan att tigga pengar av SOK.

Allt kan inte skyllas på SOK. Den alpina verksamheten går enligt uppgift med underskott i storleksordningen 7-8 miljoner. En stor bov är Svenska Skidförbundet Events AB som inte bara arrangerar världscup i Åre utan också en minst sagt verksamhetsfrämmande hållbarhetskonferens under namnet Nordic Sustainability Arena (NoSA).

Nordic Sustainability Arena- En främmande fågel i den svenska skidfamiljens bo

Eventbolaget som är helägt av Svenska skidförbundet äter av förbundets eget kapital. Aktieägartillskott har skickats in i bolaget vid upprepade tillfällen: 1,5 miljoner år 2023 och ytterligare 3 miljoner efter 2025 års katastrofresultat med en förlust på 2,7 miljoner. Till 2026 har man fått en kapitaltäckningsgaranti på 3 miljoner av ägarna.

Utan tillskott hade bolagets egna kapitalet varit förbrukat. I år blir förlusten rimligtvis i paritet med förra året. Därmed är den ansamlade förlusten för Svenska Skidförbundet Events AB uppe i storleksordningen sex miljoner för de senaste fyra åren. Svenska skidförbundet Events AB står med andra ord för 150% av hela Svenska skidförbundets årliga underskott. Snacka om gökunge.

Så vad händer med det alpina landslaget?

Det finns ett förslag till budget för kommande verksamhetsår framtagen i målhuset.

Problemet är att för att få ihop verksamheten och försöka producera det som borde vara huvuduppgiften, dvs. segrar i världscupen, så visar den budgeten på stora underskott flera år framöver.

Skidförbundets styrelse måste med andra ord lätta på kassakistan och täcka upp den alpina verksamheten genom att ta av det egna kapitalet. Frågan är om vi har en styrelse som är villiga att ta det beslutet? Budgeten ska behandlas i juni. Innan dess är det svårt för gänget i målhuset att agera. Det är svårt att anställa tränare och servicemän, planera träningsläger osv utan att veta om man har dom pengar som man efterfrågat.

Att agera innan budgeten är antagen blir självsvåldigt.

annons

En sak är säker

Även om alpint får igenom sin budget med stora underskott för de kommande verksamhetsåren så är det ingen framåtskridande verksamhet som det alpina landslaget planerar för. Pengarna kommer inte räcka till mer än det absolut nödvändigaste, i alla fall om man fortsätter i gamla hjulspår.

Det säger sig självt

Om man organiserar sig som man alltid har gjort så kommer utfallet att bli ungefär detsamma.

Kanske är det nu som sjukdomsinsikten infaller? Dags att resa sig i nya formationer och nya strukturer? För oss utanför är det lätt att se hur dom två bästa svenska herrarna från vinterns tävlingar redan befinner sig utanför den struktur som erbjuds från förbundshåll. Den stora frågan i målhuset borde inte vara ekonomin, utan vägen framåt.

Rent sportsligt menar jag

Pengar kommer alltid vara en trång sektor.

Sluta fokusera på alpina landslaget och landslagsuttagningar en gång om året. Låt istället individen formera sin träning och sina egna strukturer. Bidra med stödfunktioner och ekonomiskt stöd på en bredare front utifrån ranking.

Jag har sagt det förut:

Ställ dom åkare på start som är bäst för dagen oavsett om dom formats av en förlegad förbundsstruktur eller i en miljö helt fristående från densamma. För den som är aktiv idag, imorgon och om tio år behöver vägen framåt vara glasklar. Atleternas vision om egna framtida segrar i World-Cup och VM kan bara förverkligas genom breda och öppna vägar, inte genom en trög och trång förbundsstruktur utan pengar men med bibehållen makt.

Subscribe to our newsletter!

Jonas Henning
Exit mobile version